Pagini

sâmbătă, 31 decembrie 2016

Cum ne urăm „La mulți ani!” în 2017




Am primit de la mai mulți prieteni înregistrarea acestui mesaj de Anul Nou rostit de Nicolae Ceaușescu. Cred că e din ultima perioadă, pentru că în anii '70 și începutul anilor '80 ținea discursuri lungi. Apoi a devenit mai succint. Acest mesaj este mai scurt decât obișnuiește să vorbească Iohannis. Dar nu asta mă preocupă.



Mesajul lui Ceaușescu e banal, e spus ca să fie. Liderul comunist le ura compatrioților „noi și noi realizări, satisfacții depline în muncă și în viață împlinirea tutulor dorințelor de mai bine, multă sănătate și fericire, la mulți ani!”.

Nici conținutul nu mă preocupă. Dacă țineți morțiș să faceți o analiză pe text, observați limba de lemn („noi și noi realizări”, „satisfacții depline”, „împlinirea tuturor dorințelor de mai bine” - sublinierea mea, căci e interesantă nuanța asta!) și ordinea în care ar fi trebuie să își claseze dorințele omul nou:

  1. Muncă 
  2. Sănătate
  3. Fericire
Mă preocupă motivele pentru care acest mesaj viralizează azi, la trecerea dintre anii 2016 și 2017. Și nu pot să nu pun asta în legătură cu contextul geopolitic, ascensiunea Rusiei și exprimarea tot mai vocală a vocilor pro-ruse și anti-americane, anti-europene. Pentru aceste voci, Ceaușescu nu a fost chiar așa de rău, comunismul a avut părțile lui bune, a făcut mai bine pentru oameni decât capitalismul etc. 

A primi și a trimite înregistrarea mesajului lui Ceaușescu ar fi fost o glumă proastă în anii '90, o prostie de nebăgat în seamă în anii 2000 și o glumă cool azi, pentru unii, respectiv un mesaj de nostalgie, ca o parolă și încurajare, pentru alții.

Eu vă doresc un An Nou în care toate temeririle să se risipească, în care să citiți și să scrieți lucruri interesante și valoroase, în care să vă priviți în ochii unii pe ceilalți și să comunicați față în față, nu prin intermediul gadgeturilor și să faceți călătorii frumoase. Și să fiți sănătoși. La mulți ani de libertate! 

10 comentarii:

  1. Eu iti urez sanatate, liniste, bucurii. Un An Nou minunat! :-)

    RăspundețiȘtergere
  2. Mulțumesc pentru frumoasa urare. La mulți ani faini!

    RăspundețiȘtergere
  3. Frumoasă urare, Călin! Mulțumesc!
    2017 să îți aducă și ție sănătate, bucurii și împliniri, iar entru toată lumea, pace!

    RăspundețiȘtergere
  4. înclin să cred că cei care au viralizat chestia asta sunt cei care nu au trăit acea epocă sau atunci erau doar niște puțoi (ceva mai mici față de cum sunt acum).
    ce nu se știe & înțelege are, mai mereu, toate șansele să devină sau să fie perceput ca senzațional. de aici până la boala feisbucilor și dependența de atenție mai este doar juma' de pas.
    la ani mulți cu înțelepciune și demnitate! cam asta doresc eu nației ăsteia. plictisitor, știu.
    (te rog mult, undeva pe-acolo este ai noștri. niciodată cu doi de 'i').

    RăspundețiȘtergere
  5. La multi ani cu bucurii !
    (... si fara nostalgii)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu-mi lua nostalgia tinereții timpurii, te rog. Într-un fel sau în altul, până și nostalgicii după comunism și Ceaușescu tot de asta le e dor: de tinerețe.

      Ștergere
  6. Îmi face rău să ascult acest discurs, căci amintirea acelor ani prefer să rămână acolo, în urmă, cu praful care s-a așezat peste tot ceea ce a fost... Nu trebuie să uităm, ne-am născut și am trăit în acele vremuri...
    Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu trebuie să uităm. A uita înseamnă a crește riscul de a repeta grelelile trecutului.

      Ștergere

PA-uri, poezii şi mirări

Uneori recunosc: bărbaţii pur şi simplu nu înţeleg nimic. Scriu despre asta pe blogul meu secret ;)

Din lume

free counters