Scenă din inițierea lui Parsifal, de-a lungul frescelor din Ateneul Român. Foto: Dragoș Cristescu |
Am asistat săptămâna trecută la o neașteptată
și impresionantă demonstrație de patriotism. Probabil cea mai valoroasă și mai
consistentă din ultima vreme. Să vă povestesc.
Știam despre Christian Badea că este unul
dintre cei mai importanți dirijori din lume. Cunoșteam momente importante din biografia
lui, aveam habar de scenele unde a dirijat, de personalitățile uriașe cu care a
lucrat. Știam că locuiește la New York și că, de câțiva ani, are proiecte
ambițioase în România, prin care încearcă să aducă în țară artiști de prim rang
și să promoveze totodată artiști români talentați. Știam actul III din Parsifal
pus în scenă primăvara trecută, știam câte ceva despre munca sisifică pentru
obținerea unor sponsorizări care să facă posibilă montarea actului I în această
toamnă. Știam deci destule, dar imaginați mea, deși bogată, nu se apropiase
măcar de ceea ce urma să se întâmple la Ateneul Român în zilele de 7 și 8
octombrie.
Christian Badea dirijând Parsifal la Ateneul Român. Foto: Dragoș Cristescu |
Mai erau și alții cu așteptări mari. Împătimiții
de Wagner, care auziseră că urmează să se întâmple ceva, plus curioșii și cei contrariați
de anunțurile prin care li se spunea să vină din timp, să nu întârzie, pentru
că ușile Ateneului se închid la 18:55. Ați auzit că două sute de oameni au
rămas pe dinafară la repetiția generală. Ce naiba? La repetiția generală?!
Sute de oameni nu au mai avut loc în sală la repetiția generală. Foto: Andrei Gîndac |
S-au așezat cam mirați pe fotolii. Orchestra
stătea cuminte pe scenă. Așa, și? Și au început să se întâmple lucruri. Penumbra,
preludiul, monologul lui Gurnemanz. Eric Halfvarson. Hei! Dar deja suntem acolo
unde ni se promitea că vom fi: cufundați în cel mai important eveniment
cultural-muzical al anului, ascultând cele mai bune voci wagneriene ale
momentului, dirijate de la marginea scenei, din fața orchestrei, de omul cu
bagheta magică.
Eric Halfvarson (Gurnemanz) în Parsifal I la Ateneul Român. Foto: Dragoș Cristescu |
Eric Halfvarson te ridică deja la un alt
nivel. Te gândești: acesta este un dar. Apoi Bela Perencz (Amfortas), apoi
Petra Lang (Kundry), apoi Stefan Vinke (Parsifal). Apoi, mai târziu, apariția
lui Marius Boloș (Titurel), printr-o frumoasă ingeniozitate regizorală, sus,
deasupra scenei. Treptat, muzica pătrunde peste tot, îmbrățișează pereții
Ateneului, trece printre rândurile de fotolii, este deplină, stăpânește,
manipulează sufletele spectatorilor, face cu ele ce vrea.
Bela Perencz (Amfortas) în dialog cu corul. Foto: Dragos Cristescu |
Stefan Vinke (Parsifal) și Erica Lang (Kundry). Foto: Dragos Cristescu |
Apoi se mai întâmplă ceva, când deja ai
impresia că nu se mai poate întâmpla nimic. Gurnemanz, profetul, înțeleptul,
Cel Care Bănuiește, pornește Inițierea lui Parsifal. Urcă încet, bătrânește, agale
și cu pași siguri, pentru că știe ce face, scările dintre cele două rânduri de
loji din dreapta. Parsifal îl urmează, ușor distrat. E, încă, doar nătâng. Gurnemanz
ridică toiagul, de parcă ar vrea să despice cerurile. Și cerurile se despică. O
fereastră de lumină se deschide în întuneric și le oferă spectatorilor
slendoarea frescelor din sala mare a Ateneului Român. Bătrânul merge agale,
însoțit de junele Parsifal și de muzica pătrunzătoare. Cu fiecare pas, frescele
sunt dezvăluite centimetru cu centimetru. O călătorie inițiatică la care participă
cu emoție nu doar cele două personaje, ci toată lumea din sală, care își ține
respirația de parcă s-ar afla într-o imersiune.
Cupola Ateneului Român, transformată într-un spectacol de lumini din care izvorăște muzică. Foto: Andrei Gîndac |
De fapt, așa și este. O
imersiune în esența muzicii wagneriane, într-o religie care are de a face cu
cultura și istoria locului, cu simbolistica Ateneului și care trezește în
spectatorii români mirarea și mândria că acel loc, acest monument, acest
moment, este al lor. La finalul călătoriei, când Gurnemanz coboară spre scenă,
urmat de un Parsifal năucit, spectatorii care crezuseră că nu se poate mai mult, erau cumva răvășiți.
Unii aveau lacrimi. Și nu doar doamnele. Dar toți simțeau că tocmai
descoperiseră dintr-o dată cât de frumos e Ateneul Român și că îl iubesc. Pur
și simplu.
Corul bărbătesc cântând între rândurile de loji ale Ateneului. Frescele sunt luminate ca în ritual inițiatic. Foto: Calin Hera |
Apoi au fost momentele corului. Cel bărbătesc
urcat, puternic și cald, cântând dintre loji, apoi vocile suave, îngerești, venite
de jos, din foaier, pe scările care urcă în spirală, sunetele izbindu-se de
pereți, de marmură, de culoare, de unghiurile și de rotunjimile întâlnite în
cale, pentru a ajunge sus, în sală, gata pregătite să îi dea gata pe
spectatorii care cutezaseră să încerce să-și tragă sufletul. Apoi au venit
copiii de la liceul de coregrafie, apoi a urmat dezvelirea Graalului, însoțită
de jocurile de lumini ca o muzică, apoi tăcere și întuneric și dintr-o dată o
izbucnire de aplauze. A fost mai mult decât a fost promis.
Christian Badea dirijând Parsifal la Ateneul Român. Foto: Dragos Cristescu |
A fost o declarație de dragoste. Una
implicită. Tot ce a însemnat Fenomenul Parsifal, adus la București de Chrisitan
Badea a fost chiar mai mult decât un omagiu Ateneului Român. A fost probabil
cel mai puternic act de patriotism făcut în ultima vreme în România. Este
patriotismul lucrului desăvârșit, făcut ca la carte, percfect și la cel mai
înalt nivel. Christian Badea a oferit săptămâna trecută mult mai mult decât cel
mai important eveniment cultural-muzical al anului în România. A oferit un
model și dragoste Christian Badea a pus în valoare Ateneul Român, nu doar „s-a
folosit” de el. Nu doar că a creat un monument artistic; a și ridicat în slăvi,
la propriu, unul. Și ne-a adus aminte de el și ne-a făcut să fim mândri că am
dat, cândva, un leu pentru Ateneu.
A fost Parsifal la Ateneu. Fenomenul Parsifal, deja. Foto: Dragoș Cristescu |
NOTĂ. Am scris acest text, într-o formă aproape identică, pentru România liberă.
Ce frumos!
RăspundețiȘtergereA fost mai mult decât frumos, asta-i clar!
ȘtergereMi-a placut acest articol in mod deosebit. Intr-adevar ne putem manifesta patriotismul facand lucrurile pe care trebuie sa le facem fiecare dintre noi acolo unde isi castiga painea cu raspundere, bun simt si respect pentru cei din jur. Si in acest fel toate s-ar putea schimba in mai bine pentru noi toti.
RăspundețiȘtergereAsta e ideea, Ileana-Carmen. Patriotism înseamnă nu să te bați cu pumnul în piept, să faci paradă, ci să îți faci treaba. Și să le arăți celorlalți cât ești de bun. Să le fi exemplu și să îi ajuți să se ridice. Să înțeleagă.
Ștergere