Cecilia Malmström, comisar european pentru afaceri interne |
Găsiţi aici întregul discurs al Ceciliei Malmstrom |
În acelaşi timp, Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) este citată la capitolul bune practici, alături de alte patru agenţii de profil din Slovenia, Letonia, Croaţia şi Spania. Astfel, documentul apreciază că DNA a ieşit în evidenţă prin investigaţii non-partizane la vârf, 90,25% din rechizitorii fiind confirmate de sentinţele judecătoreşti; au fost în jur de 1.500 de condamnări pe baza investigaţiilor DNA, jumătate referindu-se la persoane de rang foarte înalt.
Raportul privind combaterea corupţiei prezintă situaţia din fiecare ţară, incluzând măsurile adoptate pentru combatera corupţiei, părţile bune, respectiv cele ce pot fi îbunătăţite (despre fiecare stat membru în parte, aici).
În ceea ce priveşte România, se arată că rămâne semnificativă atât corupţia măruntă cât şi cea politică. Raportul apreciază rezultatele pozitive în cazul urmării penale a cazurilor de corupţie la nivel înalt, dar atrage atenţia asupra "inconsistenţei" atunci când vine vorba de voinţă politică şi promovarea standardelor înalte. ("Voința politică de a susține independența, stabilitatea și capacitatea instituțiilor anticorupție și a sistemului judiciar nu a fost constantă de-a lungul timpului").
În acelaşi timp, Comisia Europeană sugerează că România asigură toate garanțiile necesare pentru a proteja independența și continuarea investigațiilor imparțiale în cazuri de corupție la nivel înalt şi propune creşterea eficienţei în cazul acţiunilor de prevenire şi detectare a conflictelor de interese în rândul funcţionarilor publici, respectiv consolidarea garanţiilor atunci când vine vorba despre alocarea de fonduri publice şi realizarea de strategii de reducere a corupţiei în domeniul asistenței medicale.
Există şi un fragment despre situaţia presei din România: "Informarea obiectivă s-a deteriorat în ultimii ani și jurnalismul
este „adesea influențat de interesele specifice și de afilierile politice ale
proprietarilor unor societăți de media”20, incluzând uneori intimidarea
magistraților sau a unor persoane implicate în combaterea corupției. Limitările
libertății presei au redus și mai mult accesul la informații la nivelul
întregii țări. Această situație este agravată de faptul că România are cea mai scăzută
rată de acoperire a internetului din UE21. O punere în aplicare inadecvată a
legislației de reglementare a accesului la informații afectează, de asemenea,
capacitatea de a preveni și de a controla corupția. Indicele Freedom House’s
Freedom of the Press 2013 a atribuit României un punctaj care echivalează cu
statutul de „parțial liberă”."
Găsiţi aici anexa privind România.
Alte concluzii ale Raportului:
- Există diferențe considerabile între statele membre în ceea ce
privește prevenirea corupției. În timp ce în unele state membre eficiența
acțiunilor de prevenire a contribuit la consolidarea reputației acestora de
țări în care fenomenul corupției este minor, în alte state membre politicile de
prevenire au fost puse în aplicare în mod inegal și cu rezultate limitate.
- În multe state membre,
controalele interne privind procedurile desfășurate de autoritățile publice (în
special de autoritățile locale) sunt ineficiente și necoordonate.
- Normele privind conflictul de
interese diferă pe teritoriul UE, iar mecanismele pentru verificarea
declarațiilor referitoare la conflictele de interese sunt adeseori
insuficiente. Sancțiunile aplicate pentru acte de încălcare a normelor sunt
rareori aplicate și adeseori sunt tolerante.
- În materia dreptului penal au fost instituite, în mare
măsură, dispoziții care încadrează corupția în sfera infracțiunilor și care
respectă normele instituite de Consiliul Europei, de ONU și de legislația UE.
Totuși, Decizia-cadru 2003/568/JAI a UE privind combaterea corupției în
sectorul privat a fost transpusă de statele membre în legislația națională în
mod inegal.
- Eficiența asigurării aplicării legii și urmărirea penală în
ceea ce privește anchetarea cazurilor de corupție diferă în mod considerabil în
interiorul UE.
- În majoritatea statelor membre nu există date statistice
ample privind infracțiunile de corupție, ceea ce complică atât comparația, cât
și evaluarea. Norme procedurale, inclusiv normele privind ridicarea imunității
politicienilor, obstrucționează anchetarea cazurilor de corupție în anumite
state membre.
- Integritatea în politică rămâne o
problemă pentru multe state membre ale UE. De exemplu, adeseori nu există
coduri de conduită pentru partidele politice sau pentru adunările alese la
nivel central sau local ori sunt ineficiente.
- Deși multe state membre au
adoptat norme mai stricte privind finanțarea partidelor, există în continuare
deficiențe considerabile. În UE se impun arareori sancțiuni cu efect disuasiv
împotriva finanțării ilegale a partidelor politice.
- În interiorul statelor membre s-a constatat că, în general,
riscurile de corupție sunt mai mari la nivel regional și local, unde
verificările și controalele interne tind să fie mai slabe decât la nivel
central.
- Dezvoltarea urbană și construcțiile, precum și sănătatea
sunt sectoare vulnerabile la corupție în mai multe state membre.
- Există anumite deficiențe în ceea ce privește supravegherea
companiilor de stat, ceea ce mărește vulnerabilitatea acestora la actele de
corupție.
- Fenomenul micii corupții rămâne o problemă larg răspândită
doar în câteva state membre.
- Achizițiile publice reprezintă un domeniu foarte important pentru economia UE,
având în vedere că nivelul cheltuielilor efectuate de entitățile publice pentru
achiziții de bunuri, servicii și lucrări este de aproximativ o cincime din
PIB-ul UE în fiecare an. De asemenea, achizițiile publice constituie un domeniu
predispus la practici de corupție.
- În raport se subliniază necesitatea de a se institui norme
de integritate mai stricte în domeniul achizițiilor publice și se recomandă
măsuri de îmbunătățire a mecanismelor de control într-o serie de state membre.
În capitolele consacrate fiecărei țări se pot găsi informații detaliate și
aspecte specifice în materie de achiziții publice, propuse a fi analizate în
continuare.
(Mai multe, aici).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu