În clasa I „se predau” bastonașe și litere de mână, fără ca lumea să se întrebe de ce nu există încă de atunci ore de computer și tabletă |
Perioada evaluărilor/examenelor (Bacalaureat, Evaluare Națională, admitere la facultate) scoate încă o dată în evidență precaritatea sistemului de învățământ din România. Situația contestațiilor scoate la iveală cele mai teribile erori, care pun la îndoială felul în care au fost corectate TOATE lucrările. Și ăsta e doar vârful aisbergului. Dedesubt se află un sistem care dă rateuri repetate și asigură doar o minimă alfabetizare, necum performanță.
UN ELEV DĂ ÎN JUDECATĂ MINISTERUL EDUCAȚIEI. O
știre nebăgată suficient în seamă: un absolvent de liceu dă în judecată
Ministerul Educației din cauza prevederii potrivit căreia notele obținute la
Bacalaureat în urma contestației nu sunt modificate dacă diferența față de nota
inițială e mai mică de 0,5 puncte, potrivit art. 73 din Metodologia pentru
Bacalaureat (OMECTS 4799/2010). Deși
în urma contestației obținuse nota 9.60 (față de 9.25), nota i-a rămas cea
inițială, ca urmare a art. 73. „Au
refuzat să îmi admită contestația, în mod vădit discriminatoriu prin stabilirea
unui prag nejustificat de 0.5 pentru modificarea notei”, spune el. Horia
Onița vrea să atace și prevederea potrivit căreia poate fi micșorată nota
inițială în urma unei contestații. „Principiul
non reformatio in pejus spune că un petent nu îşi poate agrava situația dacă
face o contestație”, mai spune el. Prima reacție a noului ministru al
Educației, Marian Dumitru: „Personal,
nici eu nu înţeleg regula. Aştept să văd plângerea şi voi discuta cu
responsabilii de evaluare. Dacă nu există un argument solid, voi cere să fie
eliminată această regulă.” Detalii în Adevărul.
REGULĂ PENTRU DESCURAJARE. Eu cred că art. 73
(regulile jumătății de punct, respectiv amenințarea cu micșorarea notei) au
fost introduse pentru a descuraja contestațiile. Contestațiile pot fi
descurajate într-un singur mod: prin profesionalismul corectării. Este posibil,
e probabil ca profesorii corectori să fie pur și simplu depășiți de numărul
uriaș de lucrări pe cap de profesor, cam cum pățesc judecătorii. Dar asta nu e
o scuză, ci doar un semn că trebuie schimbt ceva. Radical și urgent.
PESTE 90% LUCRĂRI CORECTATE GREȘIT. Problema
contestațiilor e mai gravă decât pare la prima vedere. Cine a avut curiozitatea
să se uite peste situația contestațiilor la Bacalaureat a putut constata că în
extrem de puține cazuri al doilea rând de examinatori a confirmat notele
primilor examinatori. Pagini întregi de rezultate în urma contestațiilor
infirmă prima notă. De cele mai multe ori, infirmarea este în interiorul
jumătății de punct la care se referă Horia Onița. Prin urmate, Ministerul
Educației poate să raporteze că notele au fost modificate într-o mică măsură în
urma conestațiilor. Privite altfel paginile cu contestații, concluzia e
dramatică: în peste 90% din cazuri lucrările au fost corectate greșit la prima
mână! Am avut bizara ambiție să iau la purecat rezultatele obținute de
absolvenții de clasa a XII-a din județul Tulcea. Am numărat 297 de contestații.
Abia în 23 de cazuri examinatorii contestațiilor au confirmat notele inițiale.
Adică în 7,74% din cazuri...
Situația contestațiilor la Evaluarea Națională (acum nu mai e disponibilă pe site-ul edu.ro) |
ERORI GRAVE ȘI LA EVALUAREA NAȚIONALĂ. Situația
de la Bacalaureat nu e singulară. La Evaluarea Națională, care a avut loc la
sfârșitul lunii iunie, au fost 21.227 contestații. Deși comunicatul de presă al
Ministerului arată că modificările au fost minore (4.432 majorări de notă,
respectiv 1.140 micșorări), în realitate notele inițiale au confirmate doar în
7 - 8 % din situații. „În 93% din cazuri, elevii de clasa a VIII-a, care au dat
examenul de intrare în liceu, au fost notați greșit. 93%! Concluzia dramatică
este că ierarhia rezultată în urma modernului sistem de evaluare națională și
repartizare electronică este eronată. Este un rateu incredibil al evaluării
naționale.”, arată
Andreea Paul, politician preocupat de subiect.
NOTĂ MĂRITĂ DE TREI ORI. Potrivit ProTV,
după cotestația la Evaluarea Națională, o elevă din județul Covasna (Școala
„Tatrangi Sándor” din Ozun) a beneficiat de o creștere a notei la matematică de
la 2:30 la 7:00. O creștere de aproape 5 puncte. Mai mult decât triplarea
notei! Mă întreb ce au făcut examinatorii când au corectat lucrarea? Autorii
unor astfel de erori vor fi fost sancționați cumva? Nu că ăsta ar fi scopul sau
soluția, dar mă întreb.
ASTERISCUL CONTESTAȚIILOR SAU PUȘTIUL COOL. Regula
jumătății de punct de la contestații are un asterisc: în cazul notelor sub 5
sau a celor peste 9.50, mărirea sau micșorarea notei se aplică și dacă
diferența față de nota inițială e mai mică decât o jumătate de punct.
Performerul acestei situații este, în opinia mea, un puști de la Școala nr. 79,
care primise nota 9.95 la matematică și a contestat nota. Rezultatul? A obținut
nota 10.00 curat. Ca Nadia la Montreal, în urmă cu 40 de ani! Nu știu cine e
puștiul. Nu știu dacă are vreo legătură cu un fost oficial guvernamental bine
înfipt în perioada Tăriceanu sau cu omul de la Praktiker, dar
are toate datele să devină un tip cool.
PETIȚIE CONTRA UNUI SUBIECT LA MATEMATICĂ. Evaluarea
națională din acest an a mai cunoscut un eveniment notabil: petiția
semnată de peste 40.000 de persoane, care au contestat formularea unui subiect
la Matematică. Nu mă interesează acum dacă cei 40.000 au avut sau nu au avut
dreptate. Relevant mi se pare faptul că gestul lor vădește neîncrederea în
sistem. Examene de o asemenea importanță ar trebui să fie mai presus de orice
contestație. Bâlbâielile sau de-a dreptul erorile grosolane denotă faptul că
nu-s. Dimpotrivă.
NOTĂ. Faptul că România meseriașă m-a luat la întrebări zilele trecute e doar o coincidență.
Sunt multe nereguli!
RăspundețiȘtergerePrea multe, da.
ȘtergereSistemul romanesc de invatamant se bazeaza pe memorarea materiei si atat. Ar trebui sa-i invete pe elevi cum sa gandeasca si unde trebuie sa caute datele necesare rezolvarii unei teme date, din orice domeniu. Sa-i incurajeze sa-si exprime propria opinie despre o opera literara si nu sa memoreze analizele facute de nu stiu ce critic oricat de corecte ar fi ele... pe mine asta cu memorarea textelor si a formulelor m-a secat in scoala si apoi la facultate. La ce mi-ar fi folosit daca nu stiam cum, unde si de ce sa le aplic? Nu ne-a explicat nimeni niciodata ce este de fapt o integrala. Am aflat singura mai tarziu. Si cate formule mai stiu azi pe dinafara? Sistemul este total invechit inca de acum ... zeci de ani.
RăspundețiȘtergereAșa e. Un sistem făcut parcă doar ca să conserve niște catedre...
Ștergere