Filmul „Golofca la biserică” a rulat pe toate site-urile de sport |
Filmul „Golofca la biserică” a rulat în acest weekend pe toate site-urile de sport din România. A fost un exercițiu de PR rudimentar, ca răspuns la declarații tip stângu'-n dreptu'. Un exemplu prost care, prin mediatizare masivă, riscă să devină model.
Pentru aceia dintre dumneavoastră neobișnuiți cu așa-zisul
fenomen fotbalistic autohton, numele lui Cătălin Golofca nu spune nimic.
Cătălin Golofca este un fotbalist român în vârstă de 27 de
ani, care s-a remarcat la o echipă de Liga a II-a (Rapid Suceava) și la una de
Liga I (FC Botoșani). După ce a înscris trei goluri în patru meciuri, a fost
achiziționat oarecum surprinzător de FCSB, unde n-a mai dat același randament.
Gigi Becali despre propriul jucător: „Un nebun care vine la Bucureşti şi în loc să joace fotbal vrea curvie şi cluburi”
Patronul Gigi Becali a cerut scoaterea lui din lot pe motiv
că are o viață extrasportivă tumultoasă: „A mers în cluburi, a crezut că a
venit în Bucureşti şi că toate femeile din cluburi sunt ale lui. El d-aia nu
mai putea să alerge, că era tot timpul cu gândul în altă parte. Un nebun care
vine la Bucureşti şi în loc să joace fotbal vrea curvie şi cluburi”, a spus Becali.
Gigi Becali este un om iute la furie, deși îndelungile
rugăciuni pe care zice că le face și perioada petrecută la închisoare ar fi trebui
să îl transforme într-o persoană mai cumpătată, atât la fapte cât și la vorbe.
Dar o astfel de comunicare este absolut nerecomandată, cel
puțin la nivelul la care se presupune că ar trebui să se afle o persoană
publică răsfățată de televiziuni. Nu te poți juca în acest fel cu cuvintele. Astfel
de declarații sunt îndreptate în primul rând împotriva business-ului. Ele pot
avea o influență nefastă asupra propriului jucător, pentru care ai plătit o
sumă mare și în schimbul căruia nu mai poți primi mai nimic dacă îl
demoralizezi și nu mai joacă bine.
Atmosfera nesănătoasă din jurul clubului FCSB, cel puțin la
nivel de comunicare, se întâlnește însă cu o atmosferă nesănătoasă la nivel
mass-media. Ziarele și televiziunile preiau constant aceste declarații,
transformă în vedete personaje care nu pot lega două idei una de alta și
regulile jocului se schimbă.
PR rudimentar: rugăciune la icoana Sf. Parascheva
Așa se explică răspunsul lui Golofca, fotbalistul venit în
București de la Botoșani, care, putem presupune, a apelat la ajutorul vreunui
piarist. Expertul în comunicare a ales să nu se complice și a organizat o
vizită a fotbalistului de 27 de ani la o biserică din cartierul Vitan. Vizita a
fost imortalizată de un binevoitor anonim, care a trimis apoi fotografii de la
biserică și câteva informații (fotbalistul s-a rugat vreme de 20 de minute la o
icoană cu Sf. Parascheva) la câteva publicații.
Am văzut știrea în Gazeta
sporturilor, Prosport,
Digisport,
sport.ro,
Telekom
sport etc. Mesajul a fost deci transmis. Este un caz penibil de folosire a
PR-ului rudimentar, o comunicare al cărei public țintă este alcătuit dintr-o
singură persoană: Gigi Becali, cel care a lansat primul pe piață o comunicare
eronată dar care, luată în serios, a dus la o replică stângace, rudimentară.
Anti-model de comunicare
Un dialog greșit, pus pe prima pagină, un anti-model de comunicare.
Însă unul care, prin atenția vinovată care i s-a acordat, riscă să servească
drept model unor comunicatori mai neexperimentați, care ar putea avea de gând
să-l reproducă. După care se adună o sută de înțelepți și se minunează unde au
ajuns presa și PR-ul din România.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu