Am primit-o, după peripeţii, am citit-o, am acceptat-o, am semnat-o, ceea ce vă îndemn şi pe voi.
Reprezentante și
reprezentanți mass-media,
Vă invităm pe 25 noiembrie, Ziua internaţională ce marchează lupta împotriva violenţei asupra femeilor, să vă alăturați protestului ce se va desfășura în Piaţa Presei Libere și să semnați angajamentul de a condamna și de a vă opune misoginiei, sexismului și trivializării violenței asupra femeii în mass-media. Trebuie să tragem un semnal de alarmă: violenţa nu este divertisment!
Violența împotriva femeilor este un fenomen social extins în România.
12.000 de cazuri de violenţă s-au înregistrat anual în ultimii trei ani, iar
cazurile de viol au crescut de la an la an cu aproape 9%. Acestea sunt doar
cazurile raportate. Cifrele reale sunt mult mai mari, într-o cultură care
tolerează violența împotriva femeilor și descurajează raportarea violenței și
agresiunilor sexuale.
Prin superficialitatea cu care tratează fenomenul, prin tabloidizarea şi
transformarea violenţei împotriva femeilor în divertisment, mass-media
contribuie la întreţinerea şi promovarea acestei culturi a violenţei:
- Prezentarea poveştilor de violenţă în familie în mod senzaţionalist, ca
incidente izolate, deşi de cele mai multe ori victimele îndură luni sau ani de
abuzuri. Mass-media ratează miza contextualizării şi prezentării violenţei ca
fenomen social, cu cauze, efecte şi măsuri de prevenţie.
- Imposibilitatea victimelor de a se raporta la ceea ce văd în presă:
pentru majoritatea, conceptul de violenţă domestică aşa cum apare în presă este
străin. În afară de crime şi acte de brutalitate extremă, celelalte abuzuri
asupra femeilor nu sunt relatate. De multe ori experienţa de acasă este
diferită. Victima poate avea un sentiment de alienare, de singurătate şi de
renunţare. Nu există modele în jur care s-o facă să se decidă să iasă din
situaţia de violenţă.
- Responsabilitatea autorităţilor este invocată numai în cazurile de crimă
şi violenţă extremă şi numai punctual. Rar apar informaţii despre ce ar trebui
să facă victimele aflate în situaţii similare pentru a se proteja (certificatul
medico-legal, ordinul de protecţie, adăposturi, centre de consiliere).
Poveştile femeilor care au reuşit să rupă cu succes lanţul dependenţei
economice şi psihologice de agresor îşi găsesc rar locul în paginile de ziare
şi în emisiunile tv
- Folosirea unui limbaj sexualizat şi romantizat. Violenţa domestică în urma
căreia femeile sunt omorâte este numită "crimă pasională".
- Invizibilitatea violenței asupra femeilor din anumite grupuri: rome, LBT
(lesbiene, bisexuale şi transsexuale), deşi acestea pot fi victime atât ale
violenţei domestice cât şi ale infracţiunilor motivate de ură;
- Folosirea unui limbaj pseudo-pornografic în relatările despre viol,
insinuând că victima minte sau inventează, punându-se la îndoială
credibilitatea sa;
- Blamarea victimei prin prezentarea detaliilor asupra vieţii personale,
statutului social, comportamentului.
- Batjocorirea şi umilirea victimei, ceea ce poate descuraja alte victime
să raporteze violul iar agresorii pot fi astfel protejaţi.
- Senzaţionalismul exagerat în relatarea actelor de agresiune fizică sau
sexuală asupra femeilor de vârsta a III-a.
- Hipersexualizarea femeilor în mass media constituie o formă de violenţă
simbolică asupra acestora. Femeile sunt folosite ca decor, reduse la statut de
obiecte sexuale şi puse în ipostaze degradante. Acest model perpetuează,
întăreşte şi legitimează stereotipurile misogine şi atitudinile negative la
adresa femeilor.
Cunoaştem deja răspunsul la criticile noastre: presa nu este o instituţie
de binefacere, ci un SRL care funcţionează după principii comerciale: profit,
cerere şi ofertă. Presa spune că oferă ceea ce publicul cere. Iată că şi noi
suntem publicul şi cerem altceva. Cerem responsabilitate şi etică. Vrem
jurnalism profesionist. Când nu primim argumentul cerere-ofertă, îl primim pe
cel al neutralității presei – ni se spune că rolul mass media este de a
transmite informații, că este unul descriptiv, nu normativ. De aceea codul etic
al jurnalistului se limitează la reguli privind numărul și calitatea surselor,
acuratețea datelor etc. Însă există numeroase studii care arată importanţa
mass-mediei ca factor de socializare care ne influenţează modul de a gândi şi
de a ne raporta la viaţă. Presa nu doar transmite informații, ci exploatează și
întreține stereotipuri: că femeile sunt obiecte sexuale sau că violența
împotriva lor e tolerabilă.
Trebuie să începem să vorbim despre responsabilitatea mass media!
Sprijinim libertatea de exprimare şi încurajăm jurnalismul etic,
profesionist, responsabil.
Însă condamnăm public orice încercare de a deghiza mesajele degradante, misogine, umilitoare şi violente la adresa femeilor sub masca libertăţii de exprimare.
Pentru a susține demersul vă
propunem să vă alăturați listei deschise a jurnaliștilor care se opun și
condamnă misoginia și sexismul din presa românească. Alăturându-vă listei vă
asumați în primul rând un angajament față de cititoarele și cititorii dvs.: de
a vă exercita profesia și vocația într-un mod etic.
Asumarea responsabilității
pe care o aveți față de publicul dvs. constă, de asemenea, în implementarea
unei serii de bune practici, de aceea vă încurajăm:
- Să vă poziționați critic vizavi de textele
sexiste, misogine ale colegilor de redacție și de breaslă.
- Să reacționați public atunci
când diferite categorii de femei sunt stigmatizate sau prezentate în mod
sistematic în ipostaze degradante.
- Să aveți în materialele
dvs. o prezență echilibrată a femeilor și a bărbaților, în măsură să reflecte
compoziția demografică a societății și diferitele experiențe umane;
- Să reprezentați corect femeile,
prin eliminarea stereotipurilor și diversificarea vocilor pe care le citați și
utilizați drept surse în articole.
- Să construiți o viziune
holistică asupra multiplelor forme de violență (sexuală, economică, simbolică)
cu care femeile se confruntă.
Pentru a
figura în lista jurnaliştilor care
se angajează să condamne și să se opună
misoginiei, sexismului și trivializării violenței asupra femeii în
mass-media, trimiteţi un email cu numele şi instituţia de presă în care
lucraţi la front.feminist@gmail.com.
Vă rugăm să trimiteţi mai departe acest email către colegii voştri care ar putea fi interesaţi să adere la acest demers.
Vă mulţumim!
Pagina evenimentului: http://www.facebook.com/events/453318658059763/
Organizatori:
Asociaţia FRONT www.feminism-romania.ro
Centrul FILIA www.centrulfilia.ro
Societatea de Analize Feministe AnA www.anasaf.ro
Centrul FILIA www.centrulfilia.ro
Societatea de Analize Feministe AnA www.anasaf.ro
Centrul Parteneriat pentru
Egalitate (CPE) www.cpe.ro
Centrul Euroregional Pentru Iniţiative Publice (ECPI) www.ecpi.ro
Biblioteca Alternativă http://biblioteca-alternativa.noblogs.org/
Centrul Euroregional Pentru Iniţiative Publice (ECPI) www.ecpi.ro
Biblioteca Alternativă http://biblioteca-alternativa.noblogs.org/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu