Pagini

miercuri, 12 noiembrie 2014

Bucătăria politică sau ce le-a trebuit telespectatorilor

Emisiunea Masterchef a avut rating mai bun decât dezbaterea de la Realitatea TV
Realitatea TV a fost lider la audienţe în rândul televiziunilor de ştiri marţi seară, în timpul confruntării electorale Iohannis-Ponta, dar tot Pro TV a deţinut supremaţia. Datele de audienţă reflectă gradul de interes al publicului din România pentru viaţa politică, dar cifrele trebuie trecute cu asterisc, deoarece Klaus Iohannis a anunţat în ultima clipă că va veni în studioul televiziunii şi astfel evenimentul nu a apucat să fie mediatizat.

Un alegător din trei, microbist la meciul zilei

Dezbaterea celor doi finalişti ai alegerilor prezidenţiale a adus în faţa televizoarelor 3,5 milioane de telespectatori, potrivit datelor furnizate de Paginademedia.ro. Ar fi fost mai mulţi dacă lumea ar fi ştiut din timp că e „meci” dar, aşa cum cei de la Realitatea TV au tot încercat să explice, pentru a scuza erori de organizare, candidatul ACL a anunţat în ultima clipă că va participa.
Oricum, 3,5 milioane de oameni e mult. Înseamnă cam 30% din câţi vor merge să voteze duminică, dacă se vor adeveri estimările privind o prezenţă la vot de aproximativ 10,4 milioane de alegători. Altfel spus, un alegător din trei a fost curios să vadă cum se prezintă cei doi şi, eventual, care dintre ei ar fi cel mai potrivit pentru funcţia de preşedinte.
Fiind vorba de un eveniment atât de aşteptat, era firesc ca televiziunile de ştiri să lase parte orice orgoliu de exclusivitate şi să preia pur şi simplu semnalul de la Realitatea, renunţând la programul lor obişnnuit. Au pariat bine. Cei 3,5 români care s-au uitat la dezbaterea TV, reprezentând un rating total de aproape 20%, au fost împărţiţi astfel:
  • Realitatea TV a luat 1,33 milioane de telespectatori (rating 7,2%),
  • Antena 3 a ţinut aproape 897.000 (4,8%),
  • România TV 679.000 (3,7%),
  • B1TV 370.000 (2,0%)
  • Digi 24 287.000 (1,6%)

Pro TV, marele câştigător al serii, deşi n-a retransmis dezbaterea

Aceleaşi date publicate de Paginademedia.ro arată că Realitatea TV s-a cocoţat în topul audienţelor la nivel urban, dar oferă şi o informaţie foarte interesantă: lider absolut al audienţelor în ziua Marii Confruntări a fost Pro TV, care n-a retransmis dezbaterea, ci şi-a văzut de programul obişnuit: ştirile (cu rubrica Sport suprapusă pe începutul dezbaterii) şi emisiunea Masterchef. Emisiunea difuzată de postul de pe Pache Protopopescu a adus în faţa televizoarelor 1,41 milioane de telespectatori (8% rating).
În fine, deloc de neglijat e şi ratingul uriaş al postului Kanal D (6.9%, 1,27 milioane de telespectatori), care a difuzat în timpul Marii Dezbateri telenovela „Trădarea”.
Toate aceste cifre sunt menite să îi aducă cu picioarele pe pământ pe toţi aceia care supraestimează importanţa unei dezbateri electorale televizate. Ce înseamnă faptul că aproape trei milioane de oameni preferă să se uite la Masterchef sau la o telenovelă în timp ce viitorul preşedinte al României se luptă pe viaţă şi pe moarte ca să convingă? Nimic altceva decât că viaţa poate fi şi în altă parte.
Cei mai mulţi analişti au considerat că a fost un meci nul. Altfel spus, este probabil ca puţini din cei 3,5 milioane de telespectatori să fi luat o decizie de vot în urma confruntării. "Poporul" PSD a rămas convins că Ponta e soluţia, adepţii lui Iohannis ştiu că vor vota candidatul liberalilor. Cât despre nehotărâţii, în lipsa unor cercetări, putem accepta ideea că au rămas la fel de nehotărâţi.
Va fi "Trădarea" la fel de bine văzută?
Acestea sunt premizele în care staff-urile celor doi candidaţi pregătesc cea de a doua confruntare, care va avea loc miercuri seară, la televiziunea B1 TV, în emisiunea Mădălinei Puşcalău, "România, te iubesc". E de aşteptat că fiecare va încerca să corecteze erori, să stabilească noi căi de atac şi modalităţi de apărare, să exerseze atitudini şi să puncteze.
Este de asemenea foarte probabil ca numărul cumulat al telespectatorilor confruntării de miercuri să îl depăşească pe cel al meciului de marţi, fie şi numai fiindcă toată ziua se va fi vorbit despre ceea ce s-a întâmplat cu o seară înainte, despre ceea ce ar fi putut fi şi n-a fost. Miza e mai mare, aşteptările au crescut, ratingurile cumulate vor fi mai mari. Mai ales că pe Pro TV se va difuza o emisiune cu mai puţină priză la public ("Visuri la cheie"). Ce-i drept, Kanal D insistă cu telenovela "Trădarea" - care ar putea fi despre politică şi televiziuni, nu-i aşa?

Text publicat în Cotidianul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu