Pagini

miercuri, 6 mai 2009

Patriciu şi viitorul ziarelor

Dinu Patriciu are, cel puţin declarativ, o imagine clară asupra viitorului presei scrise: există. Mai mult, va exista şi peste doi ani, şi peste zece. Oamenii vor ţine ziarul în mână, cu plăcere, şi acum şi mai încolo. Dinu Patriciu e om de afaceri şi acum afacerea lui e presa scrisă.

Nu ştiu alţii cum sunt, dar mie îmi convine ce zice Patriciu. Altfel spus, îmi place să cred că are dreptate.

Eu cred că cititul ziarului de hârtie e un sentiment inconfundabil, inimitabil, incontestabil, la care oamenii nu vor renunţa. Încerc să nu fiu sentimental, ci pragmatic. Crede cineva că oamenii vor renunţa la ţigările clasice în favoarea celor electrice?

Pariul pe online e şi nu e câştigător. Jurnalismul online nu poate fi ignorat, e parte a prezentului şi a viitorului, dar nu este Prezentul şi nici măcar Viitorul. Ziarul de hârtie nu va fi o anexa, decât în minţile superficiale.

Dinu Patriciu mai zice ceva, în interviul din Evz: televiziunea nu va păstra rolul de locomotivă media: „Nu cred în viitorul televiziunii. Cred în sinergia dintre internet şi presa scrisă, ultima ca fabrică de conţinut. Într-un an, doi, oamenii îşi vor putea crea propriile programe video acasă, în reţele interactive, şi atunci canalele de distribuţie vor muri.”

De acord, perioada romantică a presei a pierit. Spuneam aici că, în noile tipografii, ziarul proaspăt nu mai miroase a cerneală si nu mai e cald atunci când îl iei de pe bandă. Romantismul a lăsat loc, mai mult decât până acum, contabilismului. E firesc, până la un punct. E capitalist să încerci să ai un produs mai ieftin (de exemplu, prin reducerea costurilor de distributie).

De aceea, eu cred în pachete. Cred că redacţiile, mai mult sau mai puţin suple, vor lucra cu gândul atât la ediţiile print, cât şi la cele online şi TV. Cred că POT (ca să denumesc cumva „ansamblul” celor trei medii) trebuie să meargă mână în mână şi cred că organizaţiile media trebuie să aibă în portofoliu toate mediile importante de propagare a informaţiei.

Atunci când zice că televiziunea nu are viitor, Patriciu se alintă. (La fel cum o face când susţine, cu încăpăţânare, că n-are de gând să cumpere vreun post TV.) Eu cred că, oricâte minuni oferă internetul, oricât de felurite programe îşi poate crea omul acasă, televiziunea va rămâne aproape la fel de importantă ca în prezent. Mă bazez pe ceva simplu: oamenii vor prefera mereu să li se dea de-a gata decât să facă un efort mai mare ca acela de a desface o cutie de bere.

4 comentarii:

  1. Net-ul e dinamica: info, stiri, distractie si utilitare. TV-ul e glamour: divertisment. Print-ul ar trebui sa fie profunzime. Judeca si tu cati oameni cauta cele trei categorii, in termeni de vizitatori unici, rating, tiraj. Am uitat de presa tabloida, dar ea poate parasi usor print-ul, atunci cand banii din publicitate vor fi in alta parte.

    RăspundețiȘtergere
  2. Calin, in primul rând: multumesc că ai dat o raită pe aici.
    În al doilea rând: dacă s-a înteles că, în opinia mea, ziarul tipărit va zdrobi online-ul si TV-ul, atunci înseamnă că m-am exprimat gresit.
    Ideea corectă e aceea că ziarului tipărit nu trebuie să-i fie cântat prohodul. Eu asa cred, că ziare vor fi. Si nu mă gândesc doar la tabloide. Cred că va exista si publicitate, fără de care nu mai poate fi posibil nimic. Cred că vor fi, în continuare, consumatori de ziar tipărit. Poate un pic altfel decât acum. Adică, aproape sigur. Nu stiu ce tiraje vor fi, dar cred că vom ajunge într-o vreme în care oamenii vor cumpăra ziarul inclusiv din snobism.

    RăspundețiȘtergere
  3. :)si eu mersi de raspunsul prompt. nu, nu mi-as fi inchipuit ca tiparul va zdrobi celelalte media, desi ar fi o reparatie morala dupa suferintele din ultimul timp. ma intreb doar: cine vor fi acesti cititori de ziar-in afara de tine, de mine din cand in cand la cafea, de taica-meu si de bunica-meu, de cititorii click si gsp? si te intreb fiindca te ocupi de asta. :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Călin, întrebarea ta e simplă, deci grea. Eu cred că, alături de tine, de tatăl tău si de mine, vor mai citi ziarul încă vreo câtiva. Nu multi. În spatele lor se vor alinia altii, ceva mai multi, din rândul snobilor, pentru că cititul ziarului va fi ceva aspirational, va fi ca o medalie. Ziarul va fi scump, tirajele vor fi cam la 30% din cele actuale, dar va atrage publicitate. Asa cred.

    RăspundețiȘtergere